20130603

My 9 Months Little Miss Kuih Pau

Kesian Isma jarang sangat aku update pasal dia kat blog. Dulu time Imaan selalu je kan almaklumlah masa tu aku kerja office so sambil buat kerja boleh je update macam-macam. Hihi. Dah stay at home dengan anak dua bukannya senang nak handle, boleh dikatakan almost setiap saat attend to Imaan and Isma.

Alhamdulillah tadi pergi check up Isma 9 bulan. Berat sudah 8kg, tinggi 64cm. Anak I takdelah besar mana tapi progress agak memberangsangkan,syukur. If anak kecik pun takpe yang penting sihat. Jangan kang ada pulak yang sentap anak dia kurus kita kata tak sihat pulak kan. Aku paham para ibu ni memang hati kaca if sebut pasal anak. Kita dengar orang cerita progress anak depa, kita kata depa show off pulak nak compare-compare. If senang nak sentap or fikir bukan-bukan mari audit diri balik. RESET MINDA bak kata Prof. Muhaya.

Isma sudah merangkak laju. Tahu je mana nak cari ibu dia. Setakat ini gigi sudah ada 7 batang, 4 kat atas, 3 kat bawah. Sudah suka panjat-panjat, berdiri satu tangan berpaut. Rajin tegur orang and kuat nangis juga. Mentang-mentang ibu dia stay at home so dia punya manja boleh tahan jugak tu. Badan je besar tapi manja ya rabbi. Walaupun manja kededek tapi Isma tak takut stranger and quite friendly. Lebih kepada suka menyibuk pun iye juga. Pantang orang sembang dia pun nak mengintai, nak join sekali. 

Some of you maybe tahu yang Isma masih belum on solid food. Kalau dulu time Imaan, seperti juga para ibu yang lain aku semangat nak bagi anak makan, suka nak suap anak, study and baca pasal solid food seawal anak berusia 4 bulan. Almaklumlah if tengok kat kedai ada jual baby food starting 4 months. Excitedlah nak cuba kepada anak kita. Kali ini totally different. If pi cold storage ke or any baby food section kat mall tu memang rasa nak je beli tapi aku tahan nafsu. Ibu yang tahan nafsu occay. Aku tekad nak delaykan solid food Isma until dia setahun, tapi still bergantung kepada progress dia jugaklah.

Bila orang tengok Isma sure tanya bagi makan apa tapi aku akan jawap dia belum makan, masih fully breastfeeding. I know some of us will argue and cakap anak tak cukup khasiat and all but alhamdulillah Isma masih sihat, masih kuat berkat susu ibu saja. Believe it or not setakat ini jangan kata demam, kembung perut pun jarang sangat. So far ramai juga yang tegur kulit Isma licin and mulus, orang yang kata bukan aku kata tau. 

Time Imaan dulu, walaupun aku bagi solid food sewaktu dia almost 6 months tapi aku kawal ketat until 2 tahun. Aku control untuk avoid any potential of eczema and asthma or any allergy. Imaan dulu sebelum 1 year dapat track juga yang dia tak boleh makan ikan bilis. Sekarang Imaan sudah 3 tahun and syukur jarang sangat sakit and masih belum pernah lagi admit to hospital or even pakai nebulizer. Kenapa aku macam paranoid sangat jaga makan minum anak aku ni? Main reason is pasal family history from husband side, semua anak buah (7 orang) kami ada either asthma or eczema. Hubby sendiri ada eczema. Setakat ini hanya anak-anak aku saja yang masih free from those problems. 

Bagi aku dalam menjaga anak ni kadang tak boleh nak mengikut je orang. You have to follow your instinct juga, ikut kemampuan masing-masing. Mampu bukan bermaksud duit semata but macam mana kita sanggup nak handle anak-anak kita. 

Back to cerita pasal Isma yang masih belum makan, most of the time dia akan direct feed. Setakat ini tak berapa nak menyusu pakai botol. So memang dia jaranglah sangat kena tinggal, ke mana pun aku angkut, walaupun menonton wayang larut malam. Dia juga masih sangat kerap menyusu. Almost setiap 1-2 jam sekali, even waktu malam, kurang-kurang 2 kali aku bangun menyusukan dia. Syukurlah aku tak perlu ke office kan. Kalau aku kena pergi office belum tentu aku sanggup, belum tentu mampu.

Fully breastfeeding and delay solid food antara usaha aku untuk mencegah eczema and asthma yang too common among children hari ini. Kalau kita boleh usaha, kita usahalah. Bukan ke mencegah itu lebih baik. Sambil itu aku sendiri usaha untuk improve kualiti pemakanan aku. Being a breastfeeding mom, apa yang kita makan semua khasiat akan kita kongsi dengan anak kita. 

Lastly iklan sikit, haruslah sentiasa minum Shaklee Energizing Soy Protein (ESP) setiap hari. My favourite supplement sejak mengandungkan Isma. Dengan izin Allah terhasilnya budak kuih pau ini. 


P/S: Nak tanya pasal supplements Shaklee jangan segan text/wassap I, 016-225 4594.

10 comments:

  1. i like ayat yang paling last.. ahaksss...ESP jugak akhirnya dapat nama

    ReplyDelete
  2. wahh amazing!!! baru ku tahu isma tak amek solid food. so cuma susu gantung je la ye.tp dia punya mengembang pau tu masyaallah.unbelievable. mak nye kuruih jer

    ReplyDelete
  3. yup. exactly fad. walaupun anak tak makan apa2, tapi mak yg kena amik makanan berkhasiat. Aku pon tak risau sangat pasal zara nak makan or tak becoz of dia masih fully bf lagi. but klu dia nk makan aku sua je. hehe.. xdela strict pagi tghari ptg malam kena makannn je.. klu nak add makanann tambahan kite ni sehari, sure malam melepek kepenatan..

    ReplyDelete
  4. I lambat jumpa info pasal delay solid food nih. Kalau tak mmg dah buat ke Ara dah ni rasanya. Hehe. Best la tgk anak sihat membesar dgn izin Allah hanya dgn susu kita Respek la Fad.

    ReplyDelete
  5. alalala isma...geram tau tgk pipi dia hehehe

    ReplyDelete
  6. hi sis
    ank sy ekzema
    tak tahu la ye ke tak
    tapi g doc
    mmg doc ckp cmtu la
    skg ni die nk msuk setahun sebulan
    da bg mkn dr 6 bulan
    mungkin ke sbb bg mkn time die 6 bulan tu
    bole sbbkan ekzema ye?
    ekzema ank sy ni, time bukak pampers je
    confirm akn mnggaru kat punggung die,
    takde naik biji2 k ape..cume habit menggaru tu mmg ade
    skg die tak ley makan telur atau kacang..
    bole tak sis bg pendapat skit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak semestinya bagi solid food start 6 bln jadi ekzema, byk factor lain. tp if nak bagi kena pantau introduce 1 by 1 jenis food, better jgn campur2 baru boleh pantau baby xsesuai mkn apa. kalau boleh until anak 2thn control food intake dia jgn bagi mkn yg xsesuai. mcm sekarang ni rasanya ekzema anak u tak teruk kan just mild je. gatal kat punggung tu biasalah maybe boleh try pki cloth diapers?

      Delete
  7. hi sis
    bole tahu tak ape reason sis delay solid food?
    sbb ekzema ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. main reason i delay pasal nak bagi baby dpt khasiat susu ibu sepenuhnya. bile xmkn solid food dia lebih menyusu and bagi peluang body sistem baby lebih stabil and lebih matang untuk terima solid food later. lagi kite delay lagi kurang risiko allergy yg boleh lead to eczema and asthma. tp i bukan doktor and tak dptkan nasihat pakar. lebih kepada pemahaman and bacaan sendiri je.

      Delete

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...