20130118

Nama Anak: Isma Nuhaa

Kesian Isma tak banyak entri untuk dia. Oleh itu mari aku nak cerita pasal nama anak kedua daku. Pertama sekali of courselah maksud nama anak aku kan? Isma bermaksud Pemelihara, Nuhaa pula Kebijaksanaan. So Isma Nuhaa mean Pemelihara Kebijaksanaan. Wah gittew~

Sebenarnya aku nak bagi nama Nurin Ismaa. Dah set lama dah tapi biasalah bila banyak sangat fikir result dia jadi lain. And kononnya nak lari dari kebiasaan orang bagi nama pangkal huruf sama or guna pakai pangkal or hujung nama yang sama. Kononnya nanti anak semua nama lain-lain. Kononnya lah.

Sebenarnya si suami pun tak tahu aku nak bagi nama ni boleh? Sehinggalah Isma selamat dilahirkan, laju je aku beritahu nama anak. Nasib baik tiada bantahan, si suami menurut saja. Almaklumlah aku yang beranak kot. Kehkeh. Lagi pun kata sepakat sudah dibuat, anak perempuan aku bagi nama, anak lelaki hubby pula yang bagi nama. Bertoleransi occay.

Bila aku cakap nama anak aku, reaction yang biasa aku dapat adalah "Haa???" "Siapa yang bagi nama?" "Apa sengau bunyinya?" Aku rasa nama anak aku simple je tapi mungkin bukan trend nama masa kini or nama yang popular itu pasal depa macam ala-ala terkezut di situ. Mak rilek je, biarlah depa nak komen apa pun I don't care. Bukan bagi nama yang tak elok ye dak?

Yang agak kelakar, atok depa punyalah susah nak sebut nama Isma tu. Jadi Ema lah, Irma lah, but now after 4 months dah boleh sebut dengan betul. Alhamdulillah.

Yang paling aku suka, Imaan suka sebut nama penuh Isma, bukan Imaan je, anak buah aku yang lain pun suka panggil nama penuh. Isma Nuhaa, Isma Nuhaa, Isma Nuhaa. Memang aku purposely cari nama yang tak lebih 4 suku kata. Biar ringkas untuk disebut selalu, insyaAllah maksud nama yang baik akan menjadi doa yang baik juga.

Spelling nama memang saja ngada letak extra huruf A. Takde purpose pun, ngada tau tak ngada? Kenapa nama anak aku macam nama lelaki pun boleh? Memang aku sengaja cari nama yang both lelaki perempuan boleh pakai. Sama kes macam Imaan dulu, bila aku beritahu anak aku mesti ada yang tanya, "Lelaki ke?" Pasal yang depa biasa dengar nama Esma Danial, Isma Halil Hamzah. Aku budget mesti depa tak tengok AF dulu, kalau tak mesti tahu Isma AF tu kan perempuan. Kehkeh.

Sekian dulu, Isma nak mengempeng.

14 comments:

  1. ms geng2 announce kt UB sy mati2 ingatkan baby boy.sowy hihihihi

    ReplyDelete
  2. best ape nama Isma Nuhaa.. unik.. yang penting makna kan fad..hihi

    (elly)

    ReplyDelete
  3. Kita suka nama Isma Nuhaa..secomel orangnya...mmmuahhh!

    ReplyDelete
  4. saya pun suka nama Isma Nuhaa..maknanya pun best..

    ReplyDelete
  5. Less is more! Hugs Isma Nuha gebob debob ngappp ngappp

    ReplyDelete
  6. isma Nuhaa.. sedapp what?? xde sengau laa..

    ReplyDelete
  7. 1. ok pe nama tu. pendek n sedap (mayb sbb i pon xske nama pjg2)
    2. maknanya sgt baik
    3. i dpt tau 1st time terus i tau bby girl
    4. tu aje.babai :)

    ReplyDelete
  8. A pa Yang sengau? Nice name Lah! Tengok orgnya lagilah geram...

    ReplyDelete
  9. Suka nama Isma..;) Isma dan Imran..Eh? Hahaha..
    Isma dengan Imran ni pernah jumpa kot masa dalam perut..;p

    ReplyDelete
  10. I like ur entry!! Nama yg sgt baik & sedap didengar..thumbs up!

    ReplyDelete
  11. I suka Nama nuha! Kitorg pun xde idea lg nak letak Nama or ni.pening memikirkannya..

    ReplyDelete

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...