20110524

Misteri Paranormal #2

Sambungan kepada entri sebelum ini...

Some of you may already know yang hubby hilang kereta time kami bertunang, I lost my laptop, netbook, and 2 biji camera dalam masa kami berkahwin. Walaupun sedih kami terimalah ketentuan-Nya and anggap macam takde rezeki nak memiliki benda-benda tu.

Kehilangan laptop, netbook dan camera adalah sangat misteri. Pasal rumah langsung takde tanda orang pecah masuk, barang berharga yang lain masih ada. Memang pelik gila.

Tak lama lepas kejadian itu kami adalah ikut MIL pergi jumpa pakcik ni, seorang pengamal perubatan tradisional lah senang cerita. MIL I memang suka pi jumpa orang macam ni. Kalau adik ipar nak exam ke apa mesti minta air penawarlah apa lah. Ikhtiar cara lainlah kononnya. Lepas tu dah alang-alang kami bawak MIL pi jumpa pakcik tu, MIL pun tanyakan lah pasal barang-barang yang hilang tu. Pakcik tu pun scan then dia kata barang-barang tu ada sebenarnya. Kat rumah kami jugak, tapi macam kena sorok. Nak dapat balik boleh tapi macam kena asapkan kemenyan kat dalam rumah lebih kurang macam tu lah. Adalah dia cakap ritual dia macam mana tapi aku tak ingat in details. Kami bab-bab bakar kemenyan ni memang kurang gemar so dengar je lah kata dia tapi tak buat pun.

Baru-baru ni aku balik kampung hubby and jumpa cousin yang memang belajar pasal ilmu ghaib ni and sajalah hubby suruh scan kami lagi sekali. Mana tahu ada apa-apa. Lepas tu dia pun scan. Sekali dia kata, takde apa-apa kecuali kononnya ada benda yang datang bagi introduction kat aku. Benda tu datang dari sebelah arwah nenek sebelah ayah aku. Benda ni macam akan kacau-kacau aku, dengan cara hilangkan barang or sorok kan barang-barang kami. Terus teringat kat peristiwa barang-barang hilang dulu.

Cousin kami kata dia buat macam tu pasal nak tunjukkan kewujudan dia kat aku. Minta aku terima benda tu. Senang cerita, benda tu macam saka. Apa yang aku tahu, saka ni tak akan hilang terus dari keturunan kita. Katakan ada keturunan kita yang ambil saka ni then bila susah nak mati ke dia buang saka tu macam selalu drama kat TV. Actually saka tu memang keluar dari si pengamal tapi still akan bersama dengan keturunan pembela saka tu walaupun takde waris nak terima dengan rela. Saka ni macam lost takde pembela. Tapi still dia akan pi kacau waris yang dia berkenan.

Apa yang aku tahu arwah nenek aku dulu takda mewarisi benda-benda ni. Dia meninggal pun tak susah mana. So maybe benda tu datang dari generasi ke generasilah. And nak dijadikan cerita, now benda tu berkenan kat aku and bagi introduction supaya aku terima dia. Kalau aku nak terima, aku kena buat kenduri lauk kampung. Kalau aku terima dia nanti, aku akan dapat balik barang yang dia sorokkan and aku akan dapat ilham boleh trace barang hilang. Boleh jadi bomoh, Bomoh Fad. HAHA.

Sekali dengar memang macam mengarut gila tapi ntah lah. Wallahualam. Bila dua orang yang berlainan beritahu benda yang sama sedikit sebanyak macam percaya gak kan. Cousin kami kata jugak, kalau aku terima benda tu takut Imaan pulak tak tahan nanti dia akan selalu rebah. Dia cakap macam tu pasal dia cek badan Imaan terutama kepala Imaan rasa panas even dia tak demam pun. Memang tak akan lah aku terima kot. Takot gila kang akidah terpesong and memudaratkan anak aku pulak. Benda tu akan sakat aku ikut suka dia je selagi aku tak terima dia. Ntah apa yang dia berkenan sangat pun tak tahu lah.

Kalau aku tak nak kena kacau lagi, memang aku kena berubat macam biasa kita tengok kat TV tu. Aku akan tak sedar diri untuk panggil benda tu and suruh dia pergi jauh jangan kacau aku lagi. Nak berubat macam tu pun aku takut jugak pasal dulu pernah sekali berubat even takde lah sampai pengsan tapi seram wey.

Buat masa ini aku mengambil keputusan untuk tak berbuat apa-apa. Benda yang hilang tu anggap macam takde rezeki je. But later kalau barang still asyik hilang lagi sampai aku fed up maybe aku akan pi berubat panggil benda itu supaya nyah dari hidup aku. Kita tunggu je lah and berdoa kat tuhan semoga jauhkanlah keluarga aku dari benda-benda ni semua.

No comments:

Post a Comment

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...