20101025

Merungut: Kerja Stress, Duit Tak Cukup

Ikutkan aku takda lah nak stress sangat. Almaklumlah kerja kuli je. Tapi pegawai yang suka datang office mengadu domba banyak kerja lah stress lah. Menyampah je aku nak dengar tapi terpaksa maniskan muka dengar juga keluh kesah mak esah dia walaupun pegawai tu lelaki. Dalam hati kecil ku berkata haruslah ko stress gaji beribu takan nak kerja senang. Kerja ikut gaji occay. Gaji aku sikit so aku tak harus stress macam kau. Kah kah.

Walaupun aku mungkin tak stress macam orang atasan tapi still banyak kerja kena buat, and kadang-kadang kena fikir jugak. Tak boleh tahan kalau orang atasan kata kerja senang tak payah fikir. Kalau aku kena kerja fikir memikir bagi solution, buat keputusan haruslah aku ganti tempat kau. Bak sini gaji kau bagi kat aku.

Manusia ni tak pernah puas kan. Tak dapat kerja kerajaan bising, complaint kerja government kena ada connection baru boleh dapat. Dah dapat pulak complaint lagi kerja kontrak tak tetap. Dah tetap complaint lagi tak dapat bonus lah, tak naik pangkat lah. Semua serba tak kena.

Menyampah betul dengar orang gaji beribu tapi asik merungut takda duit. Kata-kata kau tu doa kalau asik kata takda duit, haruslah tuhan sekat rezki kau. Susah sangat ke nak bersyukur. Kalau kita rasa susah, ramai lagi orang susah tak cukup makan, tak cukup pakai. Ini dah ada BMW 3 series nak tukar ambil BMW 5 series, lepas tu tukar lagi BMW 6 series. Memang tak pernah puas. 

Orang kaya makin kaya, orang susah makin susah. Apa sumbangan kita sebagai masyarakat untuk orang susah? Macam mana nak menyumbang, aku kerja penat-penat, senang-senang je nak derma kat orang. Tolong lah jangan kedekut sangat. Pernah dengar tak orang putih kata the more you give the more you get back. Tapi kalau dah derma tu kenalah ikhlas jangan harapkan balasan plak. Tak dapat kat dunia, insyaAllah tuhan bagi kat akhirat.

Sekian, khidmat nasihat social dari Ustajah Puan Seri Fad.

2 comments:

  1. :) bagus gak khidmat nasihat ko ni.. sbb aku ala2 nak benti keja dah ni..bosan tahap cipan~

    ReplyDelete
  2. heh. motivasi utk diri sendiri jugak.

    ReplyDelete

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...