20150903

Pendidikan Awal Anak - Manners Before Knowledge

Scroll facebook pagi ni terbaca post Saiful Nang pasal pendidikan awal anak. Well, semacam dapat slap kat muka pasal aku sekarang ni dah carried away dengan progress anak orang lain and start compared dengan anak sendiri. Aku lupa this is not how I plan to raise my child. Thanks to that artikel barulah aku boleh tarik napas and kembali in my calm mode.

Imaan sudah 5 tahun masih belum kenal semua alphabet, membaca apa ntah lagi. Anak orang lain dah boleh membaca, menulis macam aku darjah 1 dulu. Well, betul zaman dah berubah tapi kids are kids. Imaan memang suka main. Progress budak berbeza-beza. Dia pun tahun ni baru masuk sekolah. Sekolah tu pun tak strict takde homework or exam at this age. 

Parents zaman sekarang seakan diasak supaya push anak untuk belajar. Memane pun about early education. Katanya budak senang serap ilmu, so we must start early. For what? Apa yang kita kejar? At 1 point they will stuck somewhere. Parents pun macam aku ni walau aku plan untuk tak carried away will all this tapi mesti terikut jugak. Peer pressure kata kau. Phewww.

Memang betul semua parents akan risau kalau anak ketinggalan dalam pelajaran. Kita mahu yang terbaik untuk dorang. Kalau boleh semua class yang paling advance paling membina minda kita nak masukkan anak kita. Semua orang macam tu. Tapi kadang kita lupa, kita terlepas pandang. Cuba tengok moral budak sekarang. Budak yang bijak pandai ramaiiiii. Tapi moral? Biasa kita assume budak pandai tak akan buat benda bodoh. Tapi budak yang pandai ni tak semestinya cerdik. If you got me then you cerdik. HAHA

Well, last time aku pi jumpa cikgu Imaan for assessment progress dia memang agak slow. TAPI Imaan budak yang paling sopan among her friends. I should be proud am I? Cikgu kata Imaan sangat ringan mulut cakap terima kasih, kalau nak keluar class walaupun hingus dah keluar meleleh kat hidung still dia angkat tangan and minta izin untuk keluar. Takde lari-lari tak tentu hala and kalau cikgu kasi task dia akan buat straight away. Alhamdulillah. 

Takpelah Imaan, ibu tak nak pressure Imaan. Kita chill. Berapa ramai manusia pandai jawatan tinggi kat dunia ni tapi bongkak, selfish etc. Manners mana people manners? Sekarang Imaan chill dulu, ibu pun chill tapi start 7 tahun kena pressure balik. Kahkah. 

Entri menyedapkan hati sendiri. =)

5 comments:

  1. betul fad. cool je. aku pn jns malas nk pressure, budak lelaki lagi la... aku lagi suka main2 game ha gitu...

    ReplyDelete
  2. Saya setuju part bebudak sekarang bijak, tapi moral out, bab pelajaran, memang bijak... sangat bijak, tapi mostly tak reti hormat orang tua, tak beradab...

    Macam mana pon, pada saya la... macam pembelajaran awal, alphabet, words and so on, moral pon bermula dari ibu bapa, dari rumah, moral pon pelajaran gak.

    Pokok pangkalnya kita, bak kata orang, diorang kain putih, kita yang mencorakkannya... mereka melambangkan kita sebenarnya.

    ReplyDelete
  3. Ok, sedap hati sikit baca entri ni sebab anak dah 4 tahun tapi masih belum hantar tadika. Anak orang lain dah jauh kedepan pandai baca mengira semua.

    ReplyDelete
  4. Ya ALLAH lama nya tak menjengah dunia blog! i still love reading ur blog lah Fad! (oh my english sangat).... Saya dalam fasa stuck sekarang. macam tengah down ke mana nk chanel pendidikan anak2... terasa teruk! huhu. orang kata budak bawah usia 5 adalah golden age diaorang. Ilmu mudah serap. Tapi saya selalu tafsirkan dalam bentuk pendidikan yang lebih holistik (Eceh!) maksudnya akhlak, hafazan secara rileks, ilmu sosial sesuai usia, mandiri dan macam2... Tapi itu mungkin justifikasi saya yang sememangnya tidak rajin untuk mengajar anak! huhu.

    Saya anak kenal huruf dan hafal daripada umur kurang 2 tahun. tapi sampai la ni membaca pon tak pandai lagi dan tulis pon selalu terbalik2. Saya tak kisah pulak anak tak reti membaca lagi (walaupon trend kat sini budak2 anak expat rata2 dah terer membaca). saya sendiri pon terus terang tak lah rajin sangat macam masa anak sorang dulu... tapi masalah pulak pressure daripada sekolah!

    apa aku membebel di blog orang. hahahaha... sorry ye Fad, meroyan nampaknya saya ni

    ReplyDelete
  5. Baru baca entry ni Fad and sokong 200%. Imaan such a sweetheart teringin betul buat menantu. Auntie pon doa banyak2 agar Kakal jadi seperti Imaan. Amin.

    ReplyDelete

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...