20131205

Sejauh Mana Tahap Sabar dan Keikhlasan Kita?

Semakin meningkat usia, anak dah 2, tahun depan 3 series haruslah kita cuba nak memperbaiki and muhasabah diri. Sejak menjadi isteri dan seorang emak, antara sikap yang aku rasa aku nak improve sangat adalah menjadi ikhlas dan sabar. Kedengaran macam senang and simple je kan. Tapi aku rasa susah sebenarnya nak capai tahap piawaian unggul.

Setinggi mana tahap ikhlas dan sabar dalam Islam? Wah gittew soalan macam ahli panel rancangan 3 Ustazah. Sejak aku bertapa kat rumah nenda ni harap maklumlah aku terpaksa hadap TV Alhijrah, Oasis, TV9 setiap hari setiap waktu. So dalam keterpaksaan itu pun sebenarnya banyak juga ilmu yang kita boleh dapat. Ingat senang ke nak ikhlas tengok rancangan ilmiah ni? Terpaksa rela jugak. Kofkof.

IKHLAS

Biasa kita sebut or kita dengar orang cakap, "Takpe, saya ikhlas." "Saya buat semuanya ikhlas kerana Allah, demi keluarga saya, demi anak-anak." Lebih kurang begitulahkan antara contoh dialognya. Tapi betul ke kita ikhlas? Benar-benar ikhlas ke keikhlasan kita tu? Biasanya kita syok sendiri je rasa kita ikhlas. Hakikatnya orang yang betul-betul ikhlas tak akan pernah sebut, cakap or mention tentang keikhlasan yang dia buat. Tahap keikhlasan agong hanya antara diri kita dan Allah saja. Hanya Allah yang tahu, nothing in between.

SABAR

Jadi isteri and emak mesti kena banyakkk sabar. Sabar dengan anak, sabar dengan suami. Antara ayat-ayat biasa kita sebut atau dengar, "Sabar pun ada hadnya." Hakikatnya sifat sabar takde limit. Sabar separuh dari iman kan? Orang beriman tahap kesabaran infinity. Mampu tak? Biasanya kalau seseorang tu tahap sabar luar biasa kita kata orang tu bodoh. Antara contoh biasa dalam rumah tangga apabila si suami kahwin lagi, isteri pertama kekal sabar dan setia hingga akhir hayat walaupun suami tak adil. Dari mata kasar memang nampak macam bodoh tapi siapalah kita untuk menilai? Mungkin dengan menjaga maruah suami and kekal setia berkhidmat, syurga menanti dia di akhirat. Para isteri yang sabar dan tabah macam ni bukan bodoh atau terlalu bergantung dengan suami tapi mungkin dia berkahwin kerana Allah dan dia terus kekal sebagai seorang isteri untuk mengelakkan fitnah. Mana kita nak tahu kan? Itu antara contoh je lah. Saje je bagi contoh isu sensitif. HAHA. Kalau aku sendiri pun belum tentu boleh sabar. Wallahualam.

Jomlah audit diri and tengok salah kita dulu sebelum tengok salah orang lain. Dah mengantuk nak tidur. Tata.




1 comment:

  1. huwaaa...i pun kadang2 sabar..sabar...jadi unsabar pun kdg2 jugak! huwaaaa

    ReplyDelete

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...