20110628

Tertekan

Dulu sebelum kahwin selalu dengar orang kata lepas kahwin semuanya berubah. Boleh jadi positif boleh jadi negatif. Lain pasangan lain dugaannya. Mana mungkin sama kerana kita masing-masing individu yang berbeza.

Orang kata jugak biasanya lima tahun pertama memang banyak dugaan kerana kita masih dalam proses nak serasikan cara hidup dan lain-lain. Dugaan yang datang pun kadang bukan calang-calang. Kadang tu pulak benda kecil yang mana sebelum kahwin kita tak ambil peduli pun boleh jadi benda besar yang boleh meruntuhkan rumah tangga.

Tak semuanya indah lepas kahwin ni. Kadang tu yang tersurat nampak elok tapi yang tersirat sendiri je yang tahu. Bila jadi isteri banyak benda perlu dijaga. Tak boleh sewenang-wenangnya kita canang masalah kita tak kiralah luar kain ke apa ntah lagi dalam kain. Memang susah nak just keep it to yourself. 

Aku pernah tengok rancangan agama kat TV, ustaz tu bilang jadi isteri memang kena BANYAK SABAR. Itu memang hakikatnya. Bila mana selalu hati ni meronta, kata hidup ni tak adil. Bila suami isteri tak bersefahaman, kadang tu memang anak yang jadi penyelamat. Itu pasal ada orang nak anak cepat antaranya pasal faktor nak menyelamatkan rumah tangga. Tapi personally aku tak berapa setuju seolah pasangan tu larikan diri dari masalah dari cari solution yang sebenar. Tapi memang bukan senang nak kekalkan rumah tangga yang bahagia.

Perkahwinan adalah complicated gila. Sepanjang masa, kita akan belajar macam-macam perkara and akan di duga dengan macam-macam benda. Aku lagi stress selepas kahwin dari sebelum kahwin pasal terlalu banyak fikir.

No comments:

Post a Comment

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...