20110617

Kalau Boleh, Nantilah Dulu

Dulu sebelum kahwin aku rasa aku nak anak ramai. Paling kurang 5 orang pasal adik-beradik aku 5 orang. Kononnya anak ramai nanti dah tua senang anak boleh jaga atau pun nanti raya meriah sikit. 

Sekarang aku masih percaya konsep anak ramai meriah tapi bila tengok diri sendiri aku rasa tak payah ramai sangat pun takpe tapi kalau boleh paling kurang pun 3 orang. Ikut suami of courselah suka anak ramai kalau boleh setahun satu, kalau dapat 7 orang or 12 orang is heaven. Anak adalah rezeki tuhan yang paling berharga buat sepasang suami isteri. 

Aku masih percaya anak ada rezeki dia sendiri and tak lupa juga anak itu datang dengan amanah dan tanggungjawab. Kalau nak anak ramai tapi hantar balik kampung bagi parents jaga tak guna jugak. Itu nama dia beranak menyusahkan orang. Ada anak buat cara ada anak.

In my case masa mula-mula pregnant dulu I rasa langsung tak bersedia. Hubby was very happy lah at that time but I am not. Aku bunting pelamin occay. Aku rasa tak puas berdua dengan hubby. And tiba-tiba aku pregnant dengan morning sickness yang teruk and dengan mood swing tak bertempat. Aku selalu menangis and selalu rasa marah, kuat merajuk. Tapi aku bukan jenis manusia yang suka menjerit or membebel lah. Aku pendam, bila tak tahan aku menangis. Antara sebab utama aku start buat blog ini pasal aku nak pujuk diri sendiri untuk terima rezeki dari Allah. 

Walaupun sepanjang pregnancy aku takde rasa extremely happy or excited tapi syukur aku masih boleh terima. Hampir setiap hari aku mengaji, cuba beri ketenangan buat diri sendiri. Hubby always be on my side tapi aku jugak always hope he will do more for me. Bukan setakat tolong buat kerja rumah or layan kerenah aku nak makan apa tapi aku jugak harap dia akan teman aku setiap kali pergi check up kat Klinik Kesihatan yang ramai orang tu. Aku harap dia akan cuba study pasal pregnancy sama-sama dengan aku. Sentiasa bersama dalam apa juga hal pasal pregnancy and baby. Aku selalu fikir dah dia nak anak sangat haruslah he put more efforts bersama aku sepanjang aku pregnant.

I was hoping he will be more sensitive, drive kereta slow sikit, jangan balik lewat malam sangat or bawak aku berulang in long journey dalam kerata Myvi yang comfort gila kalau jalan jauh and laju confirm tak goyang punya tu. Sakit badan occay. Kalau lelaki gagah pun boleh sakit badan apa ntah lagi perempuan kecik yang mengandung dengan alahan yang teruk. Tak selesa langsung. Some more kena ikut orang pergi bertandang ke rumah orang lain balik malam-malam buta. Hoi, marah betul aku masa tu tapi aku pendam je. I was very sad, upset, angry, disappointed dan semua yang negative lah.

I cannot blame him pasal each time I cry he did ask what was wrong but I never told him. I just keep my mouth shut. Setiap kali pun aku harap dia akan sedar sendiri and berubah untuk aku. But being a typical man as alot of man out there, he cannot understand selagi you tak tell the truth, tell them what ever you keep inside. 

All those negative feeling were with me until I gave birth to Imaan. I was not that happy. I don't know what I felt at that time but I still hoping hubby will help me out. Help me more during my confinement period but I still disappointed. Aku bersyukur sangat that aku dah tekad untuk menyusukan Imaan and alhamdulillah susu pun senang keluar so bonding antara aku dengan Imaan agak kuat walaupun kadang tu kalau dia meragam aku naik angin and naik tangan jugak. Kesian Imaan. Kalau aku tak menyusukan Imaan maybe aku boleh jadi meroyan. Ini fakta occay. Menyusukan anak boleh control emosi kita time confinement.

And now walaupun hubby tak tahu apa yang aku rasa and my expectations sepanjang aku pregnant and confinement tapi hubby dah berubah banyak sangat. I can see his efforts. Alhamdulillah =)

Kalau sekarang orang selalu sakat pasal next baby, mengandung lagi, the answer will be Nantilah Dulu. Aku masih trauma dengan kisah lalu kot. Kalau boleh next baby aku nak rasa jadi orang paling bahagia bila tahu diri dah mengandung. Kalau boleh aku taknak ada rasa negative langsung. Buat masa ni biarlah aku focus kat Imaan dulu. Imaan ni pun selalu je terabai. Semalam aku tidur awal Imaan tidur dengan nenda lagi sekali. 

Haih, macam mana nak tambah anak kalau anak baru seorang pun tak terjaga. Baru pagi tadi aku kalut bangun lambat nak siap pergi kerja aku terlanggar Imaan, langsung jatuh terlentang anak aku. Adoi. Imaan meraung, aku carry and pujuk tapi dia nak pergi kat nenda. =(

Aku rasa ramai lelaki suka anak ramai, tapi aku harap semua lelaki kat luar tu tolong paham condition isteri jugak, jangan tahu nak mintak anak je. Aku ada tengok House beberapa hari lepas pun sama suami terlalu nak anak sampai isteri yg menderita menangung sakit. Marah betul aku. Kalau boleh biarlah sama-sama excited nak ada anak, baru lebih bahagia. Orang terdekat dengan aku pun isteri baru lepas pantang, bersalin operate dah pregnant lagi dengan alasan usia si suami dah masuk 30s so nak anak cepat. So selfish. Bila isteri tu buat hal time pregant, mula lah mengeluh and merungut. Hello, kau yang nak anak cepat kau layan je lah isteri kau tu. Aku pun marah lagi. HAHA.

Aku mungkin bukan isteri yang baik yang mudah pasrah and redha je dengan apa yang berlaku. Rasanya tak salah kalau pasangan tu sentiasa bersama dalam apa hal pun. Sama-sama kerja, sama-sama tolak ansur tolong buat kerja rumah, sama-sama jaga anak dan lain lain. Berdua lebih baik =)

Buat masa ni memang aku merancang tapi secara natural je. Dulu ambil injection tapi now dah tak ambil dah. Di samping sebab utama yang emosi aku tak bersedia, badan aku pun tak bersedia jugak. Kalau ikut nasihat doktor Imaan dah usia 3 tahun baru aku boleh pregnant lagi. Tapi kalau dah ketentuan-Nya aku termengandung dalam masa terdekat ini mungkin aku boleh hadapi dengan lebih baik dari sebelum ni. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...