20101028

Rashes No More

Masalah ruam lampin sebenarnya agak normal berlaku pada semua baby. Imaan pun same jugak dulu pada awal kelahiran memang ada ruam tapi syukur tak melarat or bertambah teruk. Memula dulu aku follow rutin biasa sapu nappy cream diikuti bedak berubat. Sesiapa pun aku rasa memang buat macam ni. Or maybe some says tak boleh bubuh bedak especially kalau baby girl,  tak elok kena pada alat sulit mereka. Tapi biasalah bila ada ruam merah-merah hati tak keruan bila satu jenama tak berjaya mula lah bertukar ke jenama lain. Tukar jenis nappy cream (Drapolene, Bepanthen, JohnsonJohnson), tukar jenis bedak berubat (Pureen, Alken, Agnesia), tukar diapers murah (Pureen, Pet Pet, Drypers) ke yang paling mahal (Mamy Poko) tapi masalah masih ada. Siapa sangka barang mahal itu elok? Anda salah. Bagi aku, apa-apa pun bergantung kepada kesesuaian kulit bayi anda dengan produk tersebut, betul?

Setelah cuba macam-macam aku telah berjaya dapat solution untuk masalah rashes Imaan. Tahu tak apa dia? Tak tahu? Sekarang aku beritahu, petuanya tak payah pakai nappy cream, tak payah pakai bedak berubat. Pakai diapers begitu saja tapi haruslah cuci/lap kulit baby tiap kali tukar diapers. Sebaik-baiknya cuci dengan air suam. Lepas tu mesti tukar lampin every 3/4 hours depends lah jumlah takungan. Tapi memang tak boleh bagi baby kamu pakai diapers lama-lama. Tak kesahlah iklan kat TV menjanjikan kata-kata manis macam-macam. Biasalah iklan mesti yang manis-manis.

Sekarang Imaan pakai cloth diapers (CD) hari-hari, aku sudah ada 11 ketul CD. Nanti aku nak beli lagi 4 bagi cukup 15 ketul. Lepas tu dah tak payah beli lagi sudah cukup buat masa ini (hopefully ibu can control her shopping habits) Then, kalau keluar berjalan Imaan pakai diapers Pureen Premium saja, aku tak cukup cekal nak mengangkut CD kalau berjalan-jalan. Huhu. So Imaan memang tak perlukan nappy cream or bedak berubat untuk maintain kulit yang licin gebu. Save duit I, occay bukan duit I tapi duit abi Imaan. Kalau kamu sudah fed up macam I dulu pakai macam-macam pun tak jalan boleh lah cuba untuk tak pakai apa-apa, lagi mudah bukan. Selamat kulit baby kamu dari sebarang bahan kimia.

Aku nak tulis entry pasal CD tapi tak tertulis-tulis, biasalah procrastinator.

7 comments:

  1. bagus2. jgn lupe ye ko juri undangan, sementara aku xde boleh ah tlg tgk kan ;p

    ReplyDelete
  2. mommy maya masih belum kental nak membasuh cd2 tu.hehehe ;P
    nasib baik lah kulit maya takde problem tu.just sekali dulu je sbb pakai pampers comfort.

    ReplyDelete
  3. nak pki CD mmg perlukan daya kerajinan wat laundry tahap dewa. kebetulan fad ni wat laundry je rajin, yang lain malas. hehe.

    ReplyDelete
  4. salam fad... klu nk lebih selesa ada dlm 25 keping memang amat selesalah takdelah hari2 basuh ngeee heheheh klu nk shopping cd bleh jengah sini juga http://juallampinmoden.blogspot.com

    bila berCD akan buat senatural mungkin cara penjagaannya kurangkan bahan kimia :)

    cara ringkas seperti di personal blog saya http://apaceritadunia.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. wohoo 25 erk, kena kumpul duit ah ni beli sikit2.

    ReplyDelete
  6. Good info. I pun tak pakaikan Myiesh bedak kat situ. Pakai losyen je. Sejak lahir pakai Johnsons Baby Lotion yang color pink tu, tak pernah ada ruam. Alhamdulillah.

    Sebab kalau perasan, kalau kita pakai losyen, air tak melekat kat tangan kita. So saya pakai teori tu. Kalau air kencing tak melekat kat punggung baby, takde ruam.

    Teori sendiri je. Hahaha.:P

    ReplyDelete

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...