20101020

Bacaan Untuk Ibu-Ibu

I yang *rajin ni, memang *rajin sangat membaca. Hobby aku adalah membaca, occay tipu. Tapi kalau ada semangat, ada mood memang membaca. Lagi-lagi pasal aku ni ibu muda (sila percaya) tak berapa tahu la pasal anak, membesarkan anak ini semua, so memang perlu membaca. Minta nasihat orang tua? Occay, bukan taknak ikut atau taknak percaya tapi masih perlu extra knowledge untuk kepastian, betul? Ilmu ada di mana-mana saja sekarang ni, easy access kata orang (orang mana tak tahu) kat internet pun bersepah-sepah. 

Tapi kalau nak nampak macam skema sikit boleh lah cuba baca buku, nampak lah macam orang-orang cerdik sikit ala-ala cendekiawan, betul? Majalah pun ada banyak info tapi majalah adalah sejenis magazine, magazine bukan buku so nampak macam tak cukup cendekiawan lagi. Haha.

Sempena aku mengandung dulu, my sister-in-law telah memberi aku buku untuk membaca. Asalnya memang terpaksa baca tapi lama-lama occay macam best jugak. Dah la I ni *rajin baca buku, buku English Language tebal macam kamus takda gamba bewarna pulak tu. Berat mata memandang, berat lagi mata yang terpaksa baca. Hoi, banyak pulak putar belit padahal motif hanya mahu share ini, buku yang saya baca.
baca ini apabila sedang mengandung
baca ini pula apabila telah melahirkan
tebal macam kamus, kertas kuning takda gambarajah bewarna
Memang tak nampak menarik tapi bak kata pepatah orang putih, Don't Judge A Book By Its Cover. Buku ni memang famous, betul? Kenapa buku ini menarik? Pasal ada banyak soalan dengan jawapan. Chapter dalam buku pula mengikut development baby, atau pun ibu mengandung. Macam aku sekarang , Imaan dah 6 bulan so sekarang baru aku baca chapter untuk baby 6 bulan. Memang hanya akan khatam kalau Imaan dah setahun. Haha. Itu aku punya cara lah kan, tak perlu follow pulak erk.

What To Expect ada banyak series dari sebelum mengandung sampai toddler years rasanya, untuk lebih info boleh cuba Google tengok. Aku tak beli buku ni so tak pastilah harganya. Mesti ada jual kat memana kedai buku lah, kan dah beritahu tadi buku ni famous. Ia ada macam-macam jenis cover, pastu banyak edition lah. Kalau rajin cari dan baca tahu. Banyak information untuk menambah pengetahuan.

*Shalina Azreen, if you read this later after giving birth I want my book back occay. Kalau hilang ganti. Aiyokk.

2 comments:

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...