20110706

How To Add Facebook Like Button

Walaupun banyak dah tutorial di alam maya ini tapi aku cuba juga untuk memenuhi permintaan Puan Ana untuk buat tutorial. Ini adalah tutorial pertama dari Cik Puan Fad occay.

Bagaimana nak pasang button Like Facebook?

Sebenarnya button Like Facebook ni boleh kita custom kan tapi aku prefer yang standard je so kita pakai code standard je lah erk sepertimana yang aku guna pakai untuk blog aku ni.

 1. Click pada menu Design kemudian click pula pada Edit HTML kemudian check on box Expand Widget Templates.


2. Tekan pada keyboard button Ctrl + F and type < data:post.body/ >




3.  Paste code berikut di bahagian bawahnya.
    
< iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&layout=standard&show_faces=false&width=100&action=like&font=arial&colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:450px; height:40px;'/ >

4. Click Save Template.

Siap! Simple je steps dia. Kalau jadi sepatutnya button Like tu akan appear di bahagian bawah setiap entri. Kalau kita click button Like tu nanti akan terus link pada wall Facebook orang yang click Like.



Actually kita boleh custom button Like tu tapi aku malas nak buat so pakai yang standard je. Boleh juga add kat bahagian atas entri tapi maybe kena ada adjustment pada code. Kalau korang nak custom, sila lah rajin kan diri untuk google and cuba tutorial lain. Keh keh.

Kalau tak jadi ikut tutorial ni maybe code template korang tak sesuai dengan code standard ni so kena cuba tutorial lain jugak.

Sekian, terima kasut kasih.

Important: Sila rapatkan simbol < dan > pada semua code yang dinyatakan dalam entri ini bila korang buat tutorial pasal kat entri ni aku tak boleh rapatkan nanti efek kat code html blog aku and tak boleh view pada entri.

3 comments:

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...