20110530

My Little Toddler

Lama sangat rasanya tak bercerita tentang Imaan. Bukan tak mahu cerita tapi bila tak ada gamba untuk ditepek sekali rasa macam kurang perencah pula. So sudahnya terpendam jadi pekasam. Oleh kerana now aku ada gamba sikit untuk ditepek, bolehlah share pasal Imaan sikit.


Imaan now dah jalan terkedek-kedek. Kalau tak silap dia start jalan betul-betul beberapa hari lepas Imaan genap setahun. Until now masih belum stabil lagi. Perlu banyak praktis, masih kadang tu jatuh terduduk. Risau kalau dia tertumus je pasal gigi Imaan dah nak masuk 9 batang. Gigi geraham yang pertama Imaan now aku perasan dah keluar dah. Imaan tumbuh gigi agak cepat. 

Rambut masih malu-malu nak tumbuh, ikut ibu dialah dah 2/3 tahun pun nanti rambut malu-malu je. Takde rambut baru macam anak orang putih kan. Imaan juga dah makin kurus, memang beza sangatlah kalau tengok gamba dia masa baby dulu. Rindu sangat Imaan yang gemok debab ketul-ketul. Imaan memang tak kuat makan. Start dari mula-mula bagi dia solid food dia memang tak kuat makan. Aku dulu time kecik pun memang tak makan sangatlah. Dah besar ni baru suka makan. Last timbang berat Imaan time dia genap setahun adalah dalam 7kg. Memang macam nak dia debab sikit tapi bila fikir now pun aku tak larat nak carry kalau besar lagi macam mana ntah. Ikut kesesuaian size ibu dia jugaklah ni. 

Sekarang Imaan minum susu Dutch Lady 123 and Sustagen Junior, both plain flavour. Konon pasal Imaan taknak makan sangat, itu terpengaruh beli Sustagen tapi aku ingat macam nak habiskan susu tu then full consume Dutch Lady 123 je lah. Imaan sekarang minum banyak, terasa gaklah berat duit nak keluar beli Sustagen tu. Selagi boleh saving, savinglah. Kita orang bukan orang senang walaupun tak susah sangat. ;) 

Aku sekarang memang jarang gila masak special untuk Imaan. Pasal macam membazir je sangat masak lepas tu tak habis mesti buang je. So now kalau aku masak, sebelum aku seasoning lauk tu aku asing sikitlah untuk dia. Aku bagi Imaan makan nasi biasa je takde lenyek-lenyek dah. Mula-mula dia tak reti gak tapi alhamdulillah sekarang dah boleh makan. Lauk sampingan untuk Imaan biasanya ikan, tauhu, telur, kentang, broccoli, bayam. Selalunya apa yang ibu and abi Imaan makan, dia makanlah. Aku bagi mana yang aku rasa logik untuk dia makan je. 

Imaan memang makan sikit, ikut suka dia bila dia nak makan banyak tapi jarang berlaku lah. Aku tengok dia jenis jarang makan sekali banyak. Suka kunyah sikit-sikit je. Risau juga tapi so far kesihatan dia amat memuaskan. Antara sebab mungkin jugak Imaan dijaga oleh nenda takde campur kat nursery dengan budak-budak lain. So far aku memang tak ambil extra jab untuk Imaan. Imaan ikut imunisasi yang standard ambil kat Klinik Kesihatan je. Dari pregnant, bersalin sampai Imaan dah setahun lebih ni untuk standard follow up and check up aku pergi dengan government je. Memang banyak saving. :D

Since dia dah setahun ni, aku ada beli Scott Emulsion dengan Appeton with Lysine tapi asyik lupa nak bagi. Aku baru start bagi dia Appeton je. Bila dah habis nanti baru nak bagi Scott Emulsion. Tapi itulah bila ntah nak habis pasal now pun dah banyak hari skip =P

Vocal Imaan sekarang banyak sebut "Aaaaaa" je. Takde "Maa, Baa" lagi. Jarang sangatlah nak dengar dia sebut lain selain ''Aaaa''. Imaan tak banyak mulut kot, pendiam macam ibu dia. HAHA. Aku suspect juga dia akan lambat bercakap. Tapi still too early to knowlah kan. Imaan masih tak suka tengok TV apa lagi kalau tengok cartoon. Kalau dia cranky, nenda akan bagi Imaan handphone, on video Imaan masa baby. Video Imaan ketawa, Imaan tepuk tangan. Kalau bagi dia tengok video tu Imaan akan behave sikit. Hihi.

 

Hingga saat ini, Imaan memang murah dengan senyuman. Bangun tidur pun boleh tersengih-sengih. Masih peramah and tak takut dengan orang cuma aku perasan dua tiga hari ni dia macam ada eksyen sikit. Jinak-jinak merpati macam tu. Sengih senyum-senyum kat stranger tapi kalau nak ambil dia tak mahu, macam jadi malu pula dia. Tapi baguslah juga, takde senang sangat nak ikut orang tak kira siapa dah.

Dah banyak dah Imaan faham apa yang kita cakap and dah boleh ikut arahan. Dah boleh bagi macam-macam respond. Favourite Imaan so far adalah move to the music. Memang akan bergerak kalau dengar music yang dia suka. Even time cranky or sleepy, mata dah nak tutup pun tangan boleh bergerak-gerak. Kalau dia tengah segar-bugar tu haruslah seluruh badan bergoyang-goyang. Tapi tak seluruh badan goyang sekali. Imaan akan goyang part by part. Memula tangan, lepas tu punggung, and kadang-kadang kaki or bahu. Memang funny, tiap kali tengok pun mesti nak ketawa pasal muka dia serious je macam takde feel, tapi nak joget juga tu.


Imaan masih depends on pacifier. Bila dah setahun ni aku cuba juga nak ajar dia tapi susah sangat. Dia akan menangis sampai muntah. Now memang macam tu perangainya. Kalau mengamuk, nangis sampai muntah. Ramai dah orang kena muntah Imaan. HAHA. Kalau Imaan mengantuk or cranky, dia tak akan nak orang lain. Mesti nak aku, atau pun nenda. Orang lain so far takde yang berjaya diamkan dia.

Aku cuba untuk tak ajar Imaan makan junk food. Big NO. So far sweets, lollipop pun tak pernah bagi lagi tapi aku dah bagi dia makan ice cream and chocolates. Imaan suka sangat dark chocolate. Aku perasan Imaan memang suka rasa manis pahit ni. Itu pasal kadang tu kantoi bau coffee kat Imaan. Nenda dengan atok Imaan lah yang bagi. Depa bagi rasa jelah konon. -_-"

Selain avoid junk food, aku cuba tak nak bagi langsung dia minum teh. Teh O is big NO. Kerana apa yang aku tahu, teh berfungsi untuk cleans body kita, so kalau budak yang sedang membesar dibagi minum teh habislah semua khasiat yang dia perlukan, keluar dari badan. Makanlah vitamins or ubat ke tapi bagi minum Teh O! Aku tak dapat terima betul. No tea for her until she is 5 year old. Mujur juga kat rumah nenda depa tak minum teh, tapi minum coffee. Coffee pun tak boleh minum juga tapi teh lagi tak elok untuk kanak-kanak membesar.

Cukuplah dulu buat kali ini. Lain kali cerita lagi. Nak balik laju-laju. :D

No comments:

Post a Comment

Kisah Purba - Pulau Redang with Kids

Ini memang kisah purba untuk masa depan. Haha. Terfikir nak buat entri pasal ternampak gambar kami pi Pulau Redang duluuu. Dulu tu was Marc...